Læremetoder og pedagogi.
Skolens læremetode er basert
på enkle prinsipper:
- Oppfattelse av lyder og rytme
- Evne til å reprodusere
disse lydene
- Forståelse av grammatikk
og ny setningslære
- Kommunikasjons ønske,
evne til å reagere
alpha.b sitt mål og rolle
er å få studentene til å reagere og svare så
naturlig og automatisk som mulig.
Derfor er målet deres å kombinere språk stuktur
former for umiddelbar bruk i kommunikasjons sammenheng.
Metoden har lærings aktiviteter
som er motiverende og som hele tiden oppdateres.
Det kontinuerlige samspillet
mellom lærere og studenter, og studentene seg imellom gjør
språklæringen svært effektiv.
Plasserings test.
Plasseringstesten er muntlig og
skriftlig, og den brukes for å finne ens franskkunnskaper
og for å kunne sette sammen klasser med likt språknivå.
Testen viser:
- Den generelle kunnskapen i skriftlig
og muntlig språk
- Kunnskap innen et spesifikt
felt.
Den skriftlige testen består
av spørmål med flervalgs avkyssingsspørmål
(multiple choice).
Etter evalueringen kan skolen plassere studentene inn i følgende
nivå iht det europeiske rammeverket.
A1 Beginner
A2 Elementary
B1 Intermediate (-)
B2 Intermediate (+)
C1 Advanced
C2 Superior
Den muntlige testen består
av et personlig intervju, hvor skolen vil få et innsyn i
studdentens motivasjon og forventninger.
Hovedkriteria:
- Valg av setningsbygging
- Valg av vokabular
- Presisjon av svar
- Uttale
- Setningsbygging
- Intonasjon og rytme
- Evne til å konversere
- Generellt inntrykk
Praktiske og grammatiske mål
for hvert nivå kan nåes iløpet av 80 - 120
leksjoner.
4 uker anbefales for å oppnå et høyere nivå
mht studentens motivasjon.
Alpha.b sin læremetode er basert på aktiv praktisering
av språket, uavhengig av studenten språknivå
ved kursstart.
Undervisning
Arbeidet gjøres i små
grupper med lærer instruksjon. Det er maks. 10 studenter
i hver klasse, men gj.snitt er 6 - 8.
Kursstrukturen for hvert franskkurs
gir studenten maksimum tid til å utvikle sine kommunikative
kunnskaper (30 - 60% pr. leksjon, avhengig av nivå). Læreren
bruker kun den tiden som han eller hun trenger for å rette
studenter, for å forlare fakta og gjøre at de når
et høyere språknivå.
Grammatikk og skriftlige oppgaver
gjøres som eget arbeid. Hvert
morgenkurs består av linguistiske oppgaver og kommunikasjons
arbeid, og kan ses på som en arbeidsdel. Ettermiddagsleksjonene
er laget med hensyn til de emner en gikk igjennom på morgenkurset,
dette for å oppretholde programmets balanse og variasjon.
En gang om uken går hver
gruppe til sentrum, fulgt av en lærer. Er skal de samle
inn informasjon eller lage meningsmålinger. Kort sagt en
hver aktivitet som får studentene til å praktisere
franskkunskapene sine. Læreren vil hjelpe til som rådgiver
og mellomperson.
Hver mandag informerer læreren
studentene sine om kursprogrammet for den følgende uken,
og det er lærermøte hver fredag.
Undervisningsmateriale.
For å gjøre kursprogrammene
varierte, har alpha.b et viktig utvalg av spesial materiale som
er både skriftlig og audiovisuelt for fransk undevisningen
for fremmedspråklige.
- Undervisningsmetoder
- Oppgavebøker og kassetter
- CD'er og multimedia program
- Selvrettings tester for selvstudie
- Bøker og kassetter for
muntlige aktiviteter og ordforrådsbygging.
Skolen har også et stort
antall aktuelt materiale som avis artikler, franske sangtekster,
lydopptak (dagens nyheter, repportasjer, intervju mm), dokumenter
om land og region samt video/ DVD filmer.
I tillegg har de muntlige øvelser
som rollespill, meningsmålinger, diskusjoner, sopll mm for
å utvikle grammatiske deler og utvikle andre funksjonelle
deler av språket for praktisk kunnskapsbruk.
Grammatiske deler er i hovedsak
utviklet fra "studentens bok", som er en grunnleggende
fransk grammatikkbok for fremmedspråklige. Boken ble skrevet
og editert av skolens pedagogiske stab, og den ble sist oppdatert
mars 2003.
Boken er en oppslagsbok som brukes i tillegg for å lære
språket. Grammatiske deler beskrives med hensyn til studentens
språkkunnskaper, og inndelt i 6 nivå iht det europeiske
rammeverket.
A1 Breakthrough
A2 Waystage
B1 Threshold
B2 Vantage
C1 Operational Proficiency
C2 Mastery
Innhold
- Grammatiske deler og hint
- Grammatiske målsettinger
for bruk, utviklet gjennom franskleksjoner
- Innholdsliste
- Komplett bibliografi
Studenten's dokument
- Student ID kort som gir rett
til rabatter ved kino, museum, teater mm
- Nice bykart
- Studentbok, som er en grunnleggende
grammatikk bok
- Student guide, som er en guidebok
som skal hjelpe deg å ha en fin tid i Nice, og bli bedre
kjendt med nærmiljøet.
Praktiske tips om å bo i en fransk familie, franske veiregler,
samt nyttige adresser og telefon nr., og steder å besøke
og praktisk info.
- "Første uke fornøyd
spørreskjema"
- Spørreskjema ved kursslutt
som alle studentene må fylle ut mht familier, innkvartering,
kurs og lærere.
- Kursbevis.
Hvert kursbevis er personlig, og har oppnådd språknivå.
Alle disse dokumentene er gratis, samt bruk av biblioteket og
videoteket er til for å brukes av studenene.
Den første skoledagen
mandag, er som følger:
- Nivåplasseringstest, skriftlig
- Individuellt intervju som gir
skolen mulighet til å teste dine muntlige kunnskaper,
og svare på evt. spørsmål du måtte
ha.
- Forklaring av de ulike dokumentene
du får utlevert (bok guide og student ID kort) ta med
to passbilder for ID kortet.
- Presentasjon av skolesenteret
og lærerteamet
- Guidet tur i gamlebyen om ettermiddagen.
- Franskkursene starter på
tirsdag, utenom privatundervisningen og for nybegynnere
som begynner på mandag.
- 1 kursleksjon varer i 45 min.
|